Jaaaa, palun-palun seemendage mind!

Nagu ma oma eelmises postituses mainisin, siis oli mul Paides au kohtuda ja vaielda veganiga ja ei, mitte toiduteemadel, sest ma olen juba oma varasemas toidupostituses pikalt ja laialt kirjutanud, mida ma arvan herbivooridest ja omnivooridest. Seda saate meeldetuletuseks lugeda siit. Kuid eneselegi ootamatult tekkis vaidlus out of nowhere lehmade seemendamisest. Kui ma päris aus olen, siis ma isegi ei mäleta, et millest või kust sai see alguse, aga mäletan, et Kaidi, kes on siis vegan, ütles hästi entusiastlikul häälel ülejäänud seltskonnale, et hakaku meie ka veganiteks. No ja enne, kui ma üldse jõudsin midagigi adekvaatset vastata, kukkus Kaidi seletama, et kas me ikka teame mismoodi liha jõuab meie toidulauale... No, et selleks seemendatakse lehmasid, aga see on ju põhimõtteliselt lehmade vägistamine. Mu näole ilmus hetkeks selline ilme, nagu say what ning asusin kohe tuliselt vastasleeri, sest ma ausalt ei saa paraku nii meelevaldse väitega nõustuda. Ma ei ütle, et ma kardinaalselt üldse ei nõustu, sest kui vähemalt üks inimenegi suudab argumenteeritult minu väited ja seisukohad ümber lükata ja mind teistmoodi mõtlema panna, siis ega mina kätt ette ei pane. Ega ma kiuste ei mõtle nii nagu ma praegu mõtlen ja tunnen.
Igatahes mina pröökasin siis kohe üle laua, et lehmade kunstlik seemendamine EI ole lehmade vägistamine, sest esiteks lehmad ei saa kunstliku seemendamise käigus viga. Samas, kui mingisugune kiimane pull lihtsalt tuleb ja ronib lehmale selga, olenemata sellest, kas lehm seda soovib või mitte ning on väga sagedased juhtumised, kus lehm lihtsalt pulli kiimatsemise käigus nihestab oma põlveliigese või siis lihtsalt pulli raskuse all lehma jalad vajuvad libeda sõnniku sees spagaati ning lehmake saab vigastada ja vigastatud lehm viiakse teadagi- tapamaia, kellest tehakse järjekordne konserv. Kaidi muidugi keeldus sellisele variandile mõtlemast, vaid ütles, et see on lehma ja pulli vaheline armastus, neil on sädemed ja ilutulestik, no ühesõnaga big love. Ma ei hakka siia lehmapornot üles laadima, sest kes tahab, see leiab juutuubist ise ka üles, aga tegelikult on nii, et pull on selline vahva loom, et kui saab suguküpseks, siis nad konkreetselt igal võimalusel keeraks lehmale taha ja mitte ainult lehmale, vaid isegi talitajale jne. Pull ei ole mingisugune nalja tegemise loom, see on mitusada kilo kaaluv lihamägi, kelle eesmärk on lehmasid viljastada. Jah, okei, looduses on see kõik väga loomulik, ma ei eitagi, aga kui on valida, kas kunstlikult viljastatud lehmake, kes saadetakse pärast protseduuri karjamaale elusa ja tervena tagasi heina vitsutama või valime jõhkra sädemete saatel lehmale pulli poolt tahakeeramise, mille tulemusel lehm nihestab oma jala ja saadetakse tapamajja, siis kumma variandi teie valiksite?
Samamoodi on imelik see, et kui me räägime loomariigist, kuhu ka inimenegi kuulub, siis millegipärast ei taheta paraleele tõmmata ega võrdlusi inimeste ja loomade vahel aktsepteerida, kuigi me kuulume ju ühte faunasse. No ma pean siin silmas seda, et kui pull vastu lehma tahtmist ronib lehmale selga, sest no pull nii väga tahab, siis mismoodi me sellist olukorda inimeste maailmas kutsume? Just nimelt- vägistamiseks! Ehk siis Kaidi, kes on vegan ja kelle väitel on lehmade kunstlik seemendamine lehmade vägistamine ja pulli poolne agressiivne lehmale taha keeramine suur armastus, et kuidas siis inimeste maailmas tuleks sellele reageerida? Kas me peaksime ka kaaskodanikena ignoreerima, kui kuskil põõsas naisterahvas karjub meeleheitel appi, kui mingi suvaline tüüp teda vägisi võtab? Või kasvõi tema enda vägivaldsete kommetega elukaaslane , sest see on ju armastus...? Ja teinegi küsimus siia otsa, kas naised, kes meditsiinilistel põhjustel, vahet pole kas enda või mehe tõttu, ei rasestu, et siis kunstlik viljastamine inimeste maailmas on samuti vägistamine? Ma saan aru, et inimene ise teeb selle valiku, sest me oleme homo sapiensid ja oskame seetõttu kõneleda ja oma soove väljendada ning ilmselgelt ei jookse lehm talitajale karjamaal vastu ja hõika, et "Jaa, viige mind kunstlikule seemendamisele, palun-palun!", kuid vaevalt see lehm erilist rõõmugi tunneb, kui pool päeva kabuhirmus põgeneb kiimase pulli eest ja päeva lõpuks saab ta ikka vaese lehma kätte, niites ta lihtsalt jooksu pealt maha. Ega inimene pole süüdi, et oskab rääkida ja pealegi võib-olla ma isegi natuke mõistan, miks keegi võib arvata, et lehmade kunstlik seemendamine on justkui vägistamine, sest see vaatepilt pole just teab mis lilleline, kui mingisugune inimene on õlavarrest saati kuskil lehmatupes, aga no ausalt, mis te arvate et pulli see samune on väiksem või? No ühesõnaga selline sädemeid täis vaidlus oli meil ja me kohtusime Kaidiga mõlemal festivali päeval ja no kogu aeg jõudsime selle teemani tagasi ning mul on karvane tunne, et me vaidleme tulevikus sel teemal veel ja veel.

Kui Lindal oli meie vaidlusest viimne kui ihukarv püsti, siis võtsime närvirakkude säästmiseks järgmise teema. No õigemini see tekkis jällegi täiesti ekspromt jutuajamisest. Nimelt Linda pidavat ostma 40 eurtsi eest lilli, mille peale seltskond, kus olin mina, Linda, Ingo ja Kaidi, leidsid, et tühja nendest lilledest, et need ju surnud lilled, et pigem oleks võinud ikka raha kinkida. Ja mina olin siis jälle see must lammas, kes pistis kohe kaitsekõnet pidama, et no kuulge, et žest, emotsioon ja mälestus loevad ka midagi, millega muidugi ei nõustutud. Kaidile meenus kohe üks sünnipäev, kus üks tüüp oli talle sünnaks suure kimbu kallasid toonud, aga kuna Kaidit kodus polnud siis pistis lilled kummiku sisse. Kaidi sõnul olevat see rõve olnud, kuna tema jaoks olid need hunnik laipasid ja et parema meelega oleks võinud kummiku sisse hoopis raha pista või siis potilille tuua. Jah, potilill oleks tõesti igati armas kingitus, kuid samas kui mul suurt aeda pole, kuhu neid potililli istutada, siis ma ei tahaks kogu aeg ainult potililli saada, sest kui kõik tooksid mulle ainult potililli, siis lõpuks elaksin ma nagu mingisuguses botaanikaaias, kus lõpuks ei paistaks aknast enam isegi päevavalgustki sisse, sest seal on mingisugune ebamäärane džungel ees laiumas. Pluss kogu see niiskus, mis taimedest aknaklaasidele tekib ja sealt edasi hallitus jne,, uh!
Peaaegu et olin juba seda teemat sinnapaika jätmas, kui minul tekkis uus küsimus. Ma tegelikult tahtsin ainult mõista vegani mõttemaailma ja küsisin, et aga kui ta nimetab lõikelilli laipadeks, siis kõik need porgandid ja kapsad, mis tal külmikus on, et need on ka siis ju laibad, või mis? Selle peale ta muidugi läks väga emotsionaalseks ja ütles, et porgand ju ei karju, kui seda tükeldad, aga kui näiteks jänesel käpa maha lööd, siis see on looma piinamine. Eee, ma siis koheselt katkestasin selle väga veriseks kippuva mineva seletuse, kuna mulle tundus, et Kaidi ei saanud minu küsimusest päris hästi aru. Lihtsalt väikese vahemärkusena mainin ka seda, et selliste meelevaldsete kirjelduste põhjal, nagu seda on see lause, et "kui jänesel käpa mahalööd, et siis see on looma piinamine". Jah, meie keskel elab tõepoolest kõiksugu veidrate psühhopaatlike kalduvustega inimesi, aga kui kaks täiskasvanud inimest, kes on täie mõistuse juures, siis ma ei leia, et oleks mõistlik selliseid äärmuslikke lauseid argumentidena kasutada. Selline äärmuslik lause tekitab kuvandi, nagu absoluutselt kogu liha, mis omnivooride lauale satub, on elanud läbi taolise piinamisprotsessi. Minu teada meil Eestis ikka sellist n-ö jahikultuuri pole levinud, kus loomal nüsitakse jalg maha ja siis rõõmsalt ootame ja vaatame, kuidas loomake piinleb ja millal pillid kotti paneb.
Minu eesmärk oli lähtuda hetkeks ainult taimedest, kuna Kaidi oli ära lõigatud lilli nimetanud laipadeks. Kõik võililled, millest armastatakse võilillemett teha, jällegi siis ju laibamesi, kui nii vägivaldselt asjale läheneda. Porgandipüree- jälle laipadest tehtud. Lillkapsa- ja brokoli ahjuvorm, peedisalat, kõrvitsakompott, puuviljasalat jne. No ma võiksin toda nimekirja jätkata ja lõpuks jõuame selleni, et me ei saa mitte kui midagi peale kivide süüa ja hingata ka ei tohi, sest see pole ka öko, kui arvestada, mitu miljardit inimest planeedil Maa elab. Lihtsalt kuskilt jookseb piir, ei saa päris hulluks ka minna ju. Ma saan aru, et kõik veganid ei ole sellised ja nendega saab argumenteeritult vestelda ja mõlemad osapooled kuulavad üksteise argumendid ära ja analüüsivad räägitut jne, aga no see konkreetne vestlus oli küll sellise maiguga, nagu vegan oleks sulgenud oma kõrvad tema jaoks ebameeldivale infole, nagu hobune, kellele pannakse silmaklapid, et ei ehmuks. Lõpuks, kui polnud enam ühtegi argumenti mulle öelda, siis ütles, et ma peaksin vanemaks saama, siis hakkan asju mõistma ja teistmoodi nägema. Ehh, no ta arvas minu näolapi järgi, et olen 19-aastane.
Kuidas teile kogu see vaidlus tundub ja äkki on teil enda poolt midagi lisada, mis paneks antud olukorda veidi teise nurga pealt nägema ja vaatama?

(http://rosemaryandfinch.com/blog/styled-shoot-cows)

CONVERSATION

22 kommentaari:

  1. Sellest ma saan aru kui vegan ei taha süüa kitsas puuris kehvades tingimustes elanud kana või vaevu puberteediikka jõudnud vasika liha. Aga vot sellest ma aru ei saa miks ei sobi neile ka kodukanade munad. Kanad munevad ju niikuinii ja kõiki mune emakana hauduma ei hakka. Need munad tuleb siis minema visata? Ja kui vanaema lehm poegib siis jälle ei tohi võtta kruusigi piima, olevat vasika ahistamine isegi siis kui vasikale piisavalt jääb. Ma olen ise lihasööja, kes aktsepteerib taimetoitlust aga mõned lihavastaste argumendid on minu jaoks natuke arusaamatud. Kusjuures lõikelilli ma ka väga ei kingi, viin külla pigem potilille või näiteks kaunistusega veinipudeli.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Sest veganid usuvad, et ükski loom ei peaks olema siin maailmas sellepärast, et me nendelt midagi võtta saaksime. Et loomal on mingi n-ö väärtus ainult sellepärast, et me võtame talt piima või mune. Inimene on ainus loom, kes joob kellegi teise rinnapiima. Kas see ei ole veider? Kas see ei ole veider, et me sööme kana menstruatsiooni? Mu meelest nagu on.

      Kustuta
    2. Ei ole inimene ainus, kes joob kellegi teise rinnapiima. Täiskasvanud kassid, koerad, kanad, sead, kitsed, lambad ja isegi lehmad ise joovad võimalusel piima (ei pea olema just lehma oma, ilmselt jooksid isegi inimese piima), loomalastest rääkimata. Kitsed ja lambad teevad seda otse nisast lehma või hobuse all. Muide Youtubes on isegi videod, kuidas kassid naise rinda imevad. :D

      Samamoodi söövad kanade "menstruatsiooni" kanad ise, lisaks rotid, nirgid, tuhkrud, rebased, koerad ja nii edasi. Neil küll ei ole imelik, miks mul peaks.

      Linnud-loomad kasutavad enda ja teiste loomade sulgi-karvu-kakat pesade ehitamisel. Lisaks söövad linnud ja loomad üksteist, ja mitte ainult, inimesi ka, kes elusast peast, kes kõdunevat laipa. Loomariigi tarbimine ja oleme meiegi loomad. :)

      Sellega ma ei taha tegelikult kellegi vastu vaielda, igal inimesel on oma usk. Kes ei taha süüa kanade menstruatsiooni ja lehma rinnapiima peale juua, see ei peagi seda tegema. Kes tahab, las sööb ja joob.

      Kustuta
    3. Mina ei saa aru, kuidas veganid aru ei saa, et munad ja munemine on OVULATSIOON, mitte menstruatsioon. Menstruatsioon on inimestel toimuv emaka limaskesta irdumine, mitte muna eritamine.

      Kustuta
    4. jah, vabandust, läks segamini. aga mitte veganid ei saa aru, vaid minul läks segamini. palun mitte üldistada :)

      Kustuta
    5. Viimasele - justnimelt, olen nõus sada prossa. Imelik lugeda iga kord, kui täiskasvanud inimesed MUNA MENSTRUATSIOONIKS nimetavad, jeebus, nagu üldse pole aru saanud, mismoodi need asjad käivad või.. nüüd mõni võiks tulla seletama kohe, et kas ovulatsiooni söömine on vähem imelik või, vastuseks, et see on juba teine küsimus, mind ajab hämmingusse mõistete mittetundmine lihtsalt. Ja üldse need äärmuslikud veganargumendid.. oehh lihtsalt. Good point Kai - lõikelill on laip ja porgand ei ole. No tõesti?!

      Kustuta
    6. Tundub, et ka teie ei tea, millest te räägite, sest menstruatsioooni käigus eraldub kehast koos emaka limaskestaga ka viljastumata munarakk. Seega kanamuna ja menstruatsioon on paralleelsed.

      Kustuta
  2. Ma olen sinuga samas leeris, mul oleksid samad küsimused tekkinud. :)

    Ainult pullid ei ole ettearvamatud, ka indlevad mullikad/lehmad hüppavad inimesele peale ja nad täitsa rahulolevalt seisavad seemendamise ajal, ei mingit vägisi tegemist. Vanad lehmad tunnevad seemendaja ainuüksi hääle järgi ära ning inna ajal hakkavad ootusärevalt tammuma ja inisema, nii et nad põhimõtteliselt paluvadki seda protseduuri. :D Ei pruugi küll kehtida kõikide maailma lehmade puhul, aga mu vanemate laudas oli see tavaline nähtus. :)

    Ja see taimede teema. Ma ükskord imestasin, kui aiahoolik süüdistas noort aiaomanikku julmuses, kuna too hävitas lillepeenrad ära ehk tappis taimed, milline hoolimatus! Tema räägib oma lilledega ja siis teine tapab enda omi... Aga ta ise ei tapa taimi, kui ohakat, naati ja võilille aias hävitab, eks?! Miks väärib siis üks taim rohkem elu kui teine? Miks ta ohakaga ei räägi? Milles ohakas süüdi on? :D

    VastaKustuta
  3. No vot, jälle killukese targem :)
    Ja tõesti, milles ohakas on süüdi, et ta ohakas on :D

    VastaKustuta
  4. Veel killukese targemaks. Seemendamisel pistab inimene oma käe hoopis looma pärakusse, et läbi soole emakat kompida :D

    VastaKustuta
  5. Ma olen väiksest peale vanaema juures talus abis olnud ja sealgi iga aasta seemendatakse lehmi. Esiteks juba sellepärast, et pulli ei ole koos lehmakarjaga hea pidada, sest pull on nii oma tugevuse kui ka käitumisega lehmadest üle ja üksikul vanainimesele temaga tegelemine oleks üle jõu ja tavaliselt enda karja perekonna pullid müüaksegi maha, et ei tekiks pereliikmetevahelist paaritumist. Ja enamus lehmapidajatest valivadki lehma kunstliku seemendamise. Seemendamine on täiesti tavaline (vähemalt meil maal). Mõni inimene pole lihtsalt võib-olla sellist asja näinud või kuuleb ainult kuulujutte selle kohta ja siis loobki sellise arvamuse a la lehma vägistatakse :) Minu meelest selline mõtteviis natuke imelik, sest sama hästi võib ka inimese kohta öelda, kellele tehakse teatud põhjustel kunstlikku viljastamist, et teda vägistati :D
    Mõnikord olen mina ka jäänud vaidlema asjade üle ja tahaks veel edasi vaielda, aga eks inimesed ole erinevad ja meie ei saa sinna midagi teha.
    Samas see lillelaipade teema on ka selline kiiks omamoodi. Mina olen kinkinud lõikelilli ja ka potililli. Olen Sinuga nõus, et ega surmani ei saagi koguaeg potililli kinkida, tüütab ära lõpuks. Mina ei ole veganite vastu, kuid vahel häirib mind, kui vegan, kes enda arust on väääga tark, hakkab rääkima mingist loomade väärkohtlemisest ja et taluloomi ei tohi lauta kinni panna ja kanad peavad 24/7 õues vabalt olema ja ainult 3muna aastas munema, siis ma lihtsalt tahaks küsida, et kui palju sa oled loomadega päris elus kokku puutunud ja neid talitanud? �� Mõnede arvates on vist nii õige, et kanad las elavad õues nii kuidas saavad ja ega vahet ei ole, et õues rebased kanadele 1:0 teevad, vähemalt kanad elasid vabalt, ei elanud laudas õrrel piineldes.
    Tegelikult oleks mul väga palju vaielda inimestega, kes taluelust tegelikult midagi ei tea, on ainult kõige karmimaid videoid näinud ja seejärel kõik talupidajad ühisele joonele pannud :).
    Aga vaidlemine ei muudaks asja, sest enamjaolt ollakse ikkagi enda nägemuses kinni (tegelikult meie oleme ka enda omas kinni) ja see oleks lihtsalt aja raiskamine :)

    VastaKustuta
  6. Jaaa... ma kohe ei teagi, mida kosta.. Kui aus olla, siis mõne taimetoitlase või vegani naiivse jutu peale ma lähen algul ikka meganärvi (ja lõpuks naeran selle üle). No näiteks see põhilause, et "vähemalt ma tean, et minust jääb see siga/lehm/kana ellu". For fuck's sake, see loom ei jää ellu, see lihatükk jääb poes lihtsalt ostmata. Laias mastaabis vaadates jah, mida rohkem mittelihasööjaid, seda vähem liha tarbitakse ja võib ju arvata, et mingil imepisikesel määral on loomaliha tarbimine äkki vähenenud, sest veganlus on praegu ju selline moehaigus, ma nimetaks. Aga no ausalt.. "loom jääb tänu minule ellu". Nope, ei jää ellu!

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Riina..kui inimene jätab ostmata lihatoote siis muutub ka nõudlus lihatoodete tootmisele väiksemaks.Aastatega on veganite arv nii suurel määral juba tõusnud.Asi on rohkemas kui loomade tapmises,asi on maailma tulevikus.Paljud veganid on just globaalsetel põhjustel veganid,et säästa maad ka tulevastele põlvedele.

      Kustuta
  7. Sa oled väga-väga hea argumenteerija. Olen absoluutselt kõigega nõus ja samal ajal väga austan veganlust ja olen ka veganluse pooldaja, kuid kõnealuse isiku jutt ei ole absoluutselt selge ja mulle jääb mulje, et ta ei tea/ei saa aru, mida räägib. Just täpselt see konkreetne jutt, et lõigatud lilled on laibad - vegani suust kuulen sellist asja esimest korda, sest vastupidiselt on nende argumendiks ju see, et porgand ei karju, sama on ka lõikelillega.

    Ma tõesti ärritun inimeste peale, kellega argumenteerides nad ei saa aru, mida sa neile ütled ja siis vastavad millegi nii absurdsega.Väga lihtne on letti lüüa väide, mis on nii verine ja rõve, kuid kui sellel reaalselt pointi ja teemaga haakuvust ei ole, siis ei ole seda ikka mõtet ka välja käia.
    Vahest ma ei saa aru inimestega arutledes, kas inimene ei kuula mind või ei saa ta aru, mida ma räägin või ei oska ma selgelt rääkida??? :D Kummardus Sulle, et Sa pimedana viitsid nii pikalt ja hästi kirjutada - nii hea lugemine! :)

    VastaKustuta
  8. Loomade olukorra kohta saab lugeda siit: http://vegan.ee/veganlusest/pohjused/eetika/ ja taimelaipade kohta on siin huvitav artikkel: https://veganipaevaraamat.wordpress.com/2016/06/20/taimedel-on-ka-uksikul-saarel-tunded/

    VastaKustuta
  9. On ebaõiglane veganeid üldistada ja sildistada selle ühe konkreetse vegani kohati ebaselgete argumentide põhjal.
    Kai, olen sulle ja sinu tegemistele selle blogi kaudu ikka kaasa elanud, kuid tunnistan, et olen neid kahte veganlust puudutavat kirjutist lugedes pettunud ning kurb. Leian, et inimesed võiksid leida endas empaatiat nõrgemaid aidata ning loomad seda kahtlemata on. On egoitslik arvata, et kuna loomad ei ole "ülim inimliik" ning neil puudub kõnevõime, siis võime neid kergekäelisemalt ekspluateerida.
    Kaisu Saag´i argumendid on aga sootuks klass omaette. Näide: "sama hästi võib ka inimese kohta öelda, kellele tehakse teatud põhjustel kunstlikku viljastamist, et teda vägistati :D". Vabandust, aga naisi viljastatakse siiski nende endi vabal soovil, vähemalt mina ei ole kuulnud naiste vägisi kunstviljastamisest- see oleks ju räige inimõiguse rikkumine ja sellisele tegevusele järgneksid karmid sanktsioonid kuriteo toimepanijale. Kui teate sellist õõvastavat juhtumit, siis soovitan kindlasti pöörduda vastavate õiguslike instantside poole.
    Kaisu Saag: "Mõni inimene pole lihtsalt võib-olla sellist asja näinud või kuuleb ainult kuulujutte selle kohta ja siis loobki sellise arvamuse a la lehma vägistatakse :)". Lõpetuseks mainin ka ära, et olen olude sunnil tootmisloomandusega palju kokku puutunud ning korduvalt kunstseemendamise brutaalset toimingut pealt näinud.

    VastaKustuta
  10. Mina tundsin ennast nii selles kirjatükis ära, oleks ise täpselt samamoodi käitunud nagu sina.
    Hetkel hakkas silma siit viimasest kommentaarist paar lauset:
    Näide: "sama hästi võib ka inimese kohta öelda, kellele tehakse teatud põhjustel kunstlikku viljastamist, et teda vägistati :D". Vabandust, aga naisi viljastatakse siiski nende endi vabal soovil, vähemalt mina ei ole kuulnud naiste vägisi kunstviljastamisest- see oleks ju räige inimõiguse rikkumine ja sellisele tegevusele järgneksid karmid sanktsioonid kuriteo toimepanijale.
    Kommenteerija ei saanud vist päris hästi aru, mida Kaisu Saag oma kommentaariga öelda üritas. Minu arvates olid sa juba üleval oma kirjatükis kenasti argumenteerinud, miks lehma puhul on kunstlik viljastamine leebem variant kui see, et pull teda lihtsalt kargama tuleb. Lehm seda ei soovi ja see võib tema jaoks lõppeda vigastustega. Kui lehm saab viga, viiakse ta aga tapamajja. Kuna lehm seda ei soovi ja see on tema jaoks ebameeldiv, tunneks tema seda justkui vägistamisena ju? Ei ole siin mingeid sädemeid, armastust ja romantikat nagu mõni naiivne vegan arvab. Pullid lastaksegi üldse lehmade ligi vaid selleks, et viljastada, et tuleks vasikad. Muidu ei lastaks neid üldse kokku. Kui on aga valida seemendamise (valutu protseduur ja mitte nii ebameeldiv kui mõni arvab) ja selle vahel, et pull lihtsalt otsa roniks - valiks isegi lehm enda jaoks meeldivama variandi. Kui naisel on valida vägivaldse viljastamse (vägistamine) ja kunstlik viljastamine arsti poolt vahel - kumma ta valiks?? Ja üldse see jutt nende poolt, et taimed valu ei tunne aga lilled tunneks - no kamoon? Topeltmoraal ja nad ilmselgelt ei ole oma peas ka veel läbi mõelnud, millega nõus olla ja millega mitte. Kuidas porgandil siis vähem tundeid on kui karikakral, mis su kallim sulle tooks? Anna abi, ausalt.:D
    No kuigi ma lillede tunnetesse ei usu ja meeldiks endalegi neid saada, on minu mees selleks liiga praktilise meelega ja ta enne ostaks mulle autosse 5 liitrit kütust kui lilli..Ma ei ole kordagi 7 aasta jooksul lilli saanud - öeldakse, et aias on neid küll.:D Ta ei ole mingi vegan, kes arvab, et lillel tunded on, pigem liiga praktilise meelega..laisk..ja temas pole kübetki romantikat.
    See selleks.

    Veganid (mitte kõik) suhtuvad osadesse teemadesse nii kirglikuks, et julge sa ainult nendega vaidlusesse laskuda.. saad sellise viha kogu veganite kommuuni poolt. Sina jätka samas vaimus, sul on õigus oma arvamusele ja seda on hea lugeda.

    VastaKustuta
  11. Oma töös puutun selliste asjadega kokku ja tean nii palju rääkida, et olenevalt siis farmist/talunikust jne, viljastatakse lehmi kahte moodi. Kes seemendab kunstlikult oma lehmad ja kes reaalselt lasebki pulli koos lehmakarjaga ringi lippama ja siis ootab, kuni pullid oma töö ära teevad. Kahjuks ise ma ei ole näinud kunstlikku seemendamist ega ka nö loomulikku lehma-pulli suguühet, nii et ma ei tea, kui vägivaldne kumbki toiming on (ei ole väga isu uurida ka :D ).

    Kuna loomad ei oska rääkida, ei saa nad ka valida ega meile öelda, kuidas nad elada/viljastuda/surra jnejne tahavad, siis paraku teevad inimesed nende eest selle valiku. Mina ise ei ole taimetoitlane ja arvatavasti ei saa ka selleks iialgi.

    Argumendi peale, et porgand ju ei karju kui noaga lõikad (ehk porgand ju ei tunne siis valu), siis loll väide, aga loomi saab ju ka nii tappa, et nad ei karju.

    Üldjuhul pole mõtet vaielda sellistel teemadel. Teine asi on jah oma elumõtete põhjendamine õigete argumentidega (ala ma ei taha süüa liha kuna mulle ei meeldi, et selle tõttu tapetakse nii palju loomi vms ja jutul lõpp) aga hakata teistele oma eluviise räigelt peale sundima.. no milleks. Sama moodi võiks öelda, et minule meeldib sinine värv ja kuna mulle meeldib peab sulle ka meeldima, muidu oled luuser/värdjas/mõrvar vms (jälle natuke loll näide, aga põhimõte ju on sama). :)

    VastaKustuta
  12. Anonüümne loomasõber Printsessile herneteral:
    Tegelikult kaldub see teema hetkel veidi natuke liiga ühekülgseks- kunstseemendamisele. Ma ei näe erilist pointi vaielda selle üle, kas veisele on meeldivam kui oma liigikaaslane ta viljastab või inimkäsi. Minu arvamus on see, et loomi ei peaks üldse nii massiliselt taastootma. Fakt on see, et inimesed kasutavad loomi enda huvides ära. Kui võtta veise näide, siis veis seemendatakse, tiinuse kestvus on 9 kuud, sünnitus nagu arvata võib, on valulik ( vastsündinu kaalub nii ca 30-40 kg) ning üldjuhul eraldatakse ema vaid loetud minutid pärast poegimist oma vastsündinud lapsest. Olen ise näinud kogu seda protsessi ning arvan, et selleks ei pea olema ei vegan ega meeletu loomakaitsja, et kaasa tunda vastpoeginud lehmale, kes oma last taga nutab ning omakorda tema nutvale vastsündinule, kes emmet otsib..
    Lehma udar on aretatud sedavõrd suureks, et kaalub ca 50-60 kg- jällegi, mõelge ise milline koormus endaga kaasas kanda ja mille jaoks? Et inimesed saaksid vasikale mõeldud piima juua.
    Tootmisloomanduses paraku ongi see tiinestamine üks lõputu ring, kuni looma tervis viimaks sellele koormusele enam vastu ei pea ning tapamajas tema väärtusetu elu siis viimaks lõpetatakse.
    Keegi siin enne mainis, et igalühel on õigus ise valida, mida ta sööb. Jah, kahjuks nii on (kahjuks selle pärast, et loomadel näete ei ole õigust isegi enda elu ja surma üle otsustada, rääkimata muust) ja paraku suur osa inimesi otsustavad, et nende maitseelamused on tähtsamad kui teise elusolendi elu.

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Ei ole tiinestamine üks lõputu ring vaid tootmisloomanduses, mis looma tervise ära rikub. Kas Sa ei tea, et näiteks metskitsedel (ja ka teistel vabas looduses elavatel loomdel) on samuti igal aastal innaaeg ning sünnivad talled? Selle, et loomadel on innaaeg, mil keha nõuab viljastamist, järglaste soetamist, on loodus paika pannud. Oled mõnda indlevat lehma või emist lähedalt näinud, kes oma "sutsakat" (kasvõi kunstlikku) kätte ei saa? Siis peaksid teadma ka seda, et see on päevi kestev piin. Lehma sünnitus, no tegelikult küll poegimine, on valulik? Kas tõesti valulikum, kui inimese sünnitus, et inimene looma valu ei mõista? Igale liigile siin ilmas on antud just niisuured järglased, kuisuuri emasloomad on võimelised sünnitama. Vasikasuurune järglane inimesel oleks liig mis liig, kuid lehma jaoks on see just paras. Inimesed joovad vasika piima ära? Kulla inimene, Sa ise kirjutad, et on aretatud lehmad, kelle udarad toodavad rohkem piima, kui vasikale eales vajalik. Jah, inimene on aretanud lehmad, kes on loodud piima tootma tunduvalt suuremaks koguses, kui seda vasika toiduks vaja on. Mis siis nüüd teha? Ei saa aega tagasi pöörata ja jätta aretamata. Praegu on nad olemas ja inimesed ka vastutavad nende eest, kelle nad aretanud on. Kui jätta piim udarasse, siis tekitab see lehmal udarapõletiku (paraku aga piimakarjaks aretatud lehmade piima vasikad ära tarbida ei jõuaks), mille tagajärjel lehm oma nunnut vasikat enam valuliku udara lähedale ei laseks ja nunnu vasikas sureks lihtsalt nälga, lehma aga põletiku tüsistustesse. Mis siis on veganite meelest lahendus? Ülemaailmsete tapatalgute käigus hävitada inimese poolt aretatud piimakari? Või lasta vasikatel nälga ja lehmadel valulikku põletetikku surra?

      Kustuta
    2. Milleks nii äärmuslikud näited nagu veganite algatatud ülemaailmne tapatalg või loomadel piinarikkalt surra laskmine? See näitab hästi, kui tugeval kaitsepositsioonil te olete õigustuste otsimisega loomse tarbimisele ning millist kuvandit veganitest teadmatutele kujundada ihkate.
      Mulle tundub, et teie küsimustele vastamine on ajaraisk, sest tundute olevat seda "mina ja maailm tüüpi", kes isegi ei ürita mõista teiste seisukohti.
      Innaajast olen ma absoluutselt teadlik, indlevate loomadega võrdlemisi palju ameti tõttu kokku puutunud. Muide, ka lemmikloomad indlevad- kas vastutustundlik omanik lasebki oma kassidel-koertel siis lõputult paljuneda vaatamata sellele, et tänavad ja varjupaigad kodututest kubisevad ning igal aastal on paratamatu tuhandete loomade hukkamine meie pisikeses Eestis?
      Ja see on küll puhtalt teie enda fantaasia, et loomale on poegimine valusam kui inimesele sünnitamine- see on teie tõlgendus minu hoopis teise mõttega kirjutatud sõnadele. Miks ma selle poegimise teema üles võtsin, on see, et inimene oskaks paralleele tõmmata- loomal on samamoodi valus. Loomal on samamoodi tunded. Loomal on samamoodi hing.

      Kustuta
  13. Ma ausalt möirgasin naerda kui lugedin:D saatsin õelegi lingi sellest....:D

    VastaKustuta

Back
to top